Javni zavodi s področja vzgoje in izobraževanja lahko notranje revidiranje zagotavljajo z eno izmed naslednjih oblik:
V primeru, da javni zavod s področja vzgoje in izobraževanja notranjega revidiranja ne zagotavlja z lastno ali skupno notranjerevizijsko službo, mora ravnatelj (oz. direktor) javnega zavoda, na podlagi predhodne odobritve sveta zavoda, sprejeti sklep, da bo dejavnost notranjega revidiranja zagotavljal zunanji izvajalec. Naveden sklep ravnatelja predstavlja podlago za začetek postopka javnega naročila.
Prenovljene Usmeritve za državno notranje revidiranje (september, 2017) pri tem določajo, da pogodba, ki jo javni zavod sklene z izbranim zunanjim izvajalcem storitev notranjega revidiranja, »v tem primeru smiselno povzema »notranjerevizijsko temeljno listino« in mora smiselno vsebovati vse bistvene elemente, kot jih za notranjerevizijsko temeljno listino zahtevajo Usmeritve«.
V okolju proračunskih uporabnikov določa notranjerevizijsko temeljno listino pravilnik (interni akt), ki ureja dejavnost notranjega revidiranja v javnem zavodu.
Zavedati se je potrebno, da je v javnem zavodu s področja vzgoje in izobraževanja ravnatelj (oz. direktor) odgovoren za vzpostavitev in delovanje notranjega revidiranja. Ravnatelj je tudi tisti, ki sprejme odločitev (npr. sklep) o najemu zunanjega izvajalca ter z zunanjim izvajalcem tudi sklene pogodbo.
Ministrstvo za finance (Urad RS za nadzor proračuna) je na Konferenci izvajalcev notranjega revidiranja PU (oktober, 2017) predstavilo predlog[1] stališča Urada RS za nadzor proračuna glede zahtevane vsebine pogodbe o oddaji storitev notranjega revidiranja zunanjemu izvajalcu storitev notranjega revidiranja v primeru, ko si javni zavod notranje revidiranje v celoti zagotavlja z najemom zunanjega izvajalca (št. 0601-8/2014), ki ga povzemamo v nadaljevanju.
Kaj mora torej vsebovati pogodba, sklenjena z zunanjim izvajalcem notranjega revidiranja?
Pogodba sklenjena z zunanjim izvajalcem naj obsega naslednje sestavine pogodbe, in sicer:
1. predmet pogodbe
Namen notranje revizije opredeljuje Standard 1000 (Usmeritve za državno notranje revidiranje), in sicer na način, da notranja revizija zagotavlja neodvisno in nepristransko dajanje zagotovil ter svetovalne storitve, zasnovane za dodajanje vrednosti in izboljševanja poslovanja zavoda. Notranja revizija javnemu zavodu pomaga uresničiti njegove cilje s sistematičnim in metodičnim ocenjevanjem in izboljševanjem uspešnosti upravljanja zavoda, upravljanja njegovih tveganj in kontrolnih postopkov.
Iz tako opredeljenega namena notranje revizije v javnem zavodu izhaja opredelitev predmeta pogodbe:
Z izvedbo notranje revizije bo zunanji izvajalec naročniku, s sistematičnim in metodičnim ocenjevanjem in izboljševanjem uspešnosti upravljanja tveganj, kontrolnih postopkov in upravljanja zavodu pomagal pri uresničevanju njegovih ciljev.
2. cilj revizije
Cilj notranje revizije je podati ravnatelju zavoda zagotovilo, da delovanje kontrolnega sistema na revidiranem področju zagotavlja poslovanje v skladu s predpisi
3. cena in roki
Opozarjamo, da je pri najemu zunanjega izvajalca potrebno dosledno spoštovati določila javnega naročanja.
4. obveznosti naročnika (pristojnosti in odgovornosti naročnika)
Opredelitev pristojnosti naročnika:
Ravnatelj (oz. direktor) javnega zavoda je odgovoren:
V pogodbi se naj, v skladu z zahtevami standarda SNR1000.SLO.DNR, opredelijo tudi ustrezni postopki in zahtevana razkritja v primeru oslabitve neodvisnosti in nepristranskosti (npr. nastop okoliščin, zaradi katerih bi bilo zunanjemu izvajalcu na videz ali dejansko onemogočeno zagotavljanje objektivnih mnenj.
5. obveznosti izvajalca (pristojnosti, odgovornosti ter naloge zunanjega izvajalca)
Pristojnosti zunanjega izvajalca naj bodo opredeljene tako, da bodo zagotavljale podlago za uresničevanje odgovornosti in nalog notranjega revizorja.
Opredelitev pristojnosti zunanjega izvajalca naj obsega vsaj:
Opredelitev odgovornosti zunanjega izvajalca naj obsega:
Pri opredelitvi odgovornosti zunanjega izvajalca, je potrebno v pogodbo smiselno vključiti tudi vse dodatne zahteve standarda SNR1000.SLO.DNR, ki se nanašajo na odgovornost notranje revizije.
Naloge zunanjega izvajalca naj obsegajo:
V pogodbi je smiselno opredeliti tudi, da je zunanji izvajalec funkcijsko neposredno podrejen ravnatelju oz. direktorju javnega zavoda (vendar pa v skladu z zahtevami Usmeritev uresničuje funkcijsko odgovornost tudi do organa nadzora, t.j. do sveta zavoda).
6. pogodbena kazen in odstop od pogodbe
Izvajalec bo pričel z izvedbo pogodbenih del takoj po sklenitvi pogodbe in jih dokončal do postavljenega roka. Rok se lahko podaljša samo v primeru višje sile, s pisno odobritvijo naročnika. V kolikor izvajalec po svoji krivdi ne izpolni svojih obveznosti je dolžan naročniku plačati pogodbeno kazen. Plačilo pogodbene kazni izvajalca ne odvezuje od izpolnitve pogodbene obveznosti.
7. varovanje podatkov
Zunanji izvajalec je dolžan trajno varovati kot zaupne vse podatke, informacije in dokumentacijo, ki so mu dani na razpolago ali do katerih ima dostop v zvezi z opravljanjem storitev ter jih ne sme razkriti nepooblaščenim osebam ali jih javno objaviti. V primeru kršitve določb o varovanju podatkov, je izvajalec naročniku odškodninsko odgovoren za vso škodo.
Izvajalec sme opravljati storitve obdelave osebnih podatkov samo v okviru izvedbe notranjega revidiranja, ki je predmet pogodbe in se zavezuje, da bo s prejetimi osebnimi podatki ravnal v skladu z določili Zakona o varstvu osebnih podatkov, in da osebnih podatkov ne bo uporabil za drugačen namen, kot je določen s pogodbo.
V pogodbi se naj opredelijo tudi postopki ravnanja zunanjega izvajalca v primeru prejema zahteve za posredovanje vsebin poročil in dokumentov notranje revizije kot informacije javnega značaja ter določila o hrambi, načinu dostopa in nadziranju dostopa do zapisov o poslu oz. delovnega gradiva notranje revizije (smiselno je npr. opredeliti, da izvajalec po izvedenem notranjem revidiranju vso dokumentacijo, ki se nanaša na zagotovitev notranjega revidiranja, preda naročniku).
8. protikorupcijska klavzula
Javni zavodi s področja vzgoje in izobraževanja so dolžni v pogodbe, ki jih sklepajo z zunanjimi izvajalci in presegajo vrednost 10.000 evrov brez DDV, vključiti protikorupcijsko klavzulo kot je opredeljena v prvem odstavku 14. člena ZIntPK-B.
V pogodbo lahko vključijo tudi dodatne določbe za preprečevanje korupcije ali drugega poslovanja v nasprotju z moralo ali javnim redom. V primeru, da katera od pogodbenih strank ni pripravljena spreminjati pogodbe z novimi določili, je možna rešitev, da se k pogodbi kot priloga doda protikorupcijska klavzula na posebnem listu papirja. Bistvenega pomena je, da so stranke s protikorupcijsko klavzulo seznanjene (vir: https://www.kpk-rs.si).
9. spremembe pogodbe in reševanje sporov
Spremembe in dopolnitve pogodbe morajo biti v pisni obliki. Predlaga jih lahko vsaka stranka z aneksom k pogodbi, ki vstopi v veljavo z dnem podpisa obeh pogodbenih strank.
[1] Po napovedih Ministrstva za finance je predstavljeno stališče bilo objavljeno meseca decembra 2017, ko je tudi pričelo veljati.