Novosti Pravilnika o normativih in standardih za izvajanje vzgojno-izobraževalnih programov za otroke s posebnimi potrebami

06. 8. 2015 | Avtor: mag. Ksenija Švalj

Jutranje varstvo

Ena izmed pomembnejših novosti je zagotovitev jutranjega varstva tudi za učence prve stopnje posebnega programa vzgoje in izobraževanja za otroke z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju, v katerega so se doslej lahko vključevali le učenci prvih razredov devetletne osnovne šole z enakovrednim oziroma nižjim izobrazbenim standardom. Jutranje varstvo tako omogočamo vsem otrokom v prvi stopnji Posebnega programa vzgoje in izobraževanja, v katero se otroci vključujejo prva tri leta šolanja, ne le 6 letnikom, saj vsi ti  otroci zaradi svojih posebnih potreb potrebujejo več pomoči.

Drugi strokovni delavec v prvem razredu

Drugi strokovni delavec se bo v oddelku prvega razreda, v katerem se izvaja prilagojen izobraževalni

program z enakovrednim izobrazbenim standardom za otroke z avtističnimi motnjami oziroma z

nižjim izobrazbenim standardom, v katerem so le otroci z avtističnimi motnjami, vključeval, če bodo

v njem najmanj 3 učenci.

Pravilnik je že doslej določal vključevanje drugega strokovnega delavca v prvem razredu, če je bilo v

posameznem oddelku prvega razreda, v katerem se izvaja prilagojen izobraževalni program z

enakovrednim oziroma z nižjim izobrazbenim standardom, vključenih najmanj 5 učencev.

Ker je normativ za oblikovanje oddelkov za izvajanje prilagojenega izobraževalnega programa osnovne šole z nižjim izobrazbenim standardom za otroke z avtističnimi motnjami oziroma prilagojenega izobraževalnega programa osnovne šole z enakovrednim izobrazbenim standardom za otroke z avtističnimi motnjami 5 učencev, bi se lahko drugi strokovni delavec vključeval, le če bi bilo v oddelku največje število učencev. Zato smo število učencev, kot pogoj za vključitev drugega strokovnega delavca, zmanjšali na 3.

Varuh negovalec

Po novem se bo v šoli oziroma zavodu, v katerem se izvaja posebni program vzgoje in izobraževanja, na vsakih 15 učencev sistemiziralo 1 delovno mesto varuha – negovalca.

Število delovnih mest varuhov negovalcev je doslej določala preglednica, ki pa se je zaključila z opredelitvijo, da lahko šola oziroma zavod za 65 in več učencev zagotovi šest delovnih mest, ne glede na morebitno veliko večje število učencev. Takšna opredelitev je povzročala težave šolam z velikim številom učencem, saj je šest varuhov negovalcev moralo oskrbeti tudi enkrat ali celo dvakrat več učencev. Nova ureditev predstavlja enake možnosti za zagotovitev pomoči vsem učencem, tako majhnih kot velikih šol oziroma zavodov. 

Oddelki mobilne službe

Eden izmed elementov za sistemizacijo delovnega mesta pomočnika ravnatelja (ter za določitev njegove učne obveznosti), računovodje in tajnika VIZ VI bodo odslej tudi oddelki mobilne službe, in sicer tako, da se bo število ur dodatne strokovne pomoči, ki jo šole in zavodi zagotavljajo v okviru mobilne službe, delilo s 54.

Oddelki mobilne službe so se do zdaj upoštevali pri določitvi učne obveznosti oziroma obveznosti vzgojnega dela ravnatelja, kar se ne spreminja, prav tako ostaja enako merilo za izračun oddelkov mobilne službe, to je število ur dodatne strokovne pomoči deljeno s 27. Ker pa šole oziroma zavodi, ki izvajajo prilagojene programe, nudijo dodatno strokovno pomoč drugim šolam in vrtcem v velikem obsegu, to predstavlja večji obseg dela tudi za nekatere druge delavce šole oziroma zavoda. Zato smo elemente za sistemizacijo njihovih delovnih mest dopolnili z oddelki mobilne službe.

Računovodska in administrativna dela

Lestvico, ki opredeljuje merila za sistemizacijo dodatnih delovnih mest za opravljanje računovodskih in administrativnih del, smo spremenili tako, da ni več zgornje meje števila delovnih mest, temveč se enakomerno povečujejo s povečevanjem števila oddelkov.

Hišnik

V preglednici smo določili večje število oddelkov, na podlagi katerih se sistemizira delovno mesto hišnika, ter jo dopolnili z novim normativom, to je opravljanje dela na več lokacijah. Če hišnik opravlja delo na štirih do šestih lokacijah, se normativ poveča za 0,05 delovnega mesta za vsako izmed lokacij, če opravlja delo na sedmih in več lokacijah, pa se normativ poveča za 0,5 delovnega mesta.

Kuhar ter druga tehnična delovna mesta

Delovno mesto kuharja se bo sistemiziralo za pripravo malic 300 učencev oziroma v ustreznem deležu.

Normativ za pripravo malic je bil 400 učencev, vendar je analiza pokazala, da morajo kuharji od tega pripraviti veliko število dietnih malic, od 10 do 40 %, za kar potrebujejo več časa, zato smo normativ popravili.

Člen smo dopolnili z normativom za sistemizacijo delovnega mesta kuharja v vrtcu, ki deluje v okviru zavoda. Zavodi so kuharja doslej sistemizirali kot izjemo, po novem bo to urejeno tudi v pravilniku, in sicer bo zavod za vsakih 5 oddelkov vrtca sistemiziral 1,5 delovnega mesta kuharja, vendar ne manj kot 0,75 delovnega mesta.

Po novem bo šola ali zavod izmed sistemiziranih delovnih mest kuharja lahko sistemizirala tudi delovno mesto glavni kuhar.

Organizator prehrane in organizator zdravstveno-higienskega režima ter organizator praktičnega usposabljanja z delom v zavodih

Gre za dopolnitev pravilnika z opredelitvijo delovnih mest organizator prehrane in organizator zdravstveno-higienskega režima, ki so jih zavodi sistemizirali na osnovi pravilnika, ki ureja normative v oddelkih za opravljanje dejavnosti predšolske vzgoje. Dodan je tudi organizator praktičnega usposabljanja z delom , ki so ga zavodi sistemizirali na osnovi pravilnika, ki ureja normative v oddelkih za opravljanje srednješolskih programov.    

Merila za oblikovanje oddelkov v Prilagojenem programu predšolske vzgoje

Normativ za oblikovanje oddelkov, kamor se vključeni le otroci z avtističnimi motnjami v prilagojenem programu predšolske vzgoje, bodo 4 otroci.

Normativ za izobraževanje otrok v prilagojenih programih osnovne šole je bil za oddelke, v katere so vključeni le otroci z avtističnimi motnjami, že določen, s spremembo pravilnika pa določamo še normativ za otroke z avtističnimi motnjami za predšolske otroke.

Merila za oblikovanje oddelkov prilagojenih izobraževalnih programih za pridobitev poklicne in srednje strokovne izobrazbe

Oddelek v prilagojenih izobraževalnih programih za pridobitev poklicne in srednje strokovne izobrazbe, ki jih izvajajo zavodi, se bo lahko oblikoval, če bodo v njem vsaj 4 dijaki istega letnika in ne več  5. Število dijakov kot pogoj za oblikovanje oddelka smo znižali, saj je v zavode vključenih malo dijakov, izobraževalnih programov pa je cela paleta. Dijaki se bodo še vedno združevali pri splošnoizobraževalnih predmetih.

Poleg tega je črtano določilo o normativu za oddelek, v katerega se vključujejo zunanji dijaki, saj zakonodaja vključevanja teh dijakov, ker nimajo ustrezne odločbe o usmeritvi, ne dovoljuje.

Merila za oblikovanje vzgojnih skupin v Vzgojnem programu za gibalno ovirane otroke in mladostnike v dnevni obliki usposabljanja

Pravilnik smo dopolnili z Vzgojnim programom za gibalno ovirane otroke in mladostnike v dnevni obliki usposabljanja, to je program, ki ga je pred časom sprejel strokovni svet, zato smo morali določiti tudi normative za oblikovanje vzgojnih skupin.

Normativ za oblikovanje vzgojne skupine je 12 otrok in mladostnikov, ki se izobražujejo po prilagojenih programih in  8  otrok in mladostnikov, ki se izobražujejo po posebnih programih vzgoje in izobraževanja.

Če so v vzgojni skupini  otroci in mladostniki, ki se izobražujejo po prilagojenih izobraževalnih programih in najmanj trije otroci in mladostniki, ki se izobražujejo po posebnih programih vzgoje in izobraževanja, je normativ 10.

Merila za oblikovanje vzgojnih skupin za otroke s čustvenimi in vedenjskimi motnjami

Skupine v vzgojnem zavodu se bo za prihodnje šolsko leto načrtovalo na podlagi števila otrok s čustvenimi in vedenjskimi motnjami v mesecu maju tekočega šolskega leta.

Število otrok v vzgojnih zavodih tekom šolskega leta narašča, največ jih je v mesecu aprilu in maju. Ocenjujemo, da so podatki iz meseca maja najbolj realni in zato primerni za načrtovanje oblikovanja vzgojnih skupin.

Pripravljenost na domu v zavodih za  otroke s čustvenimi in vedenjskimi motnjami

Ureditev pripravljenosti na domu ob begih otrok in mladostnikov iz vzgojnih zavodov je določilo, ki velja le za strokovne delavce vzgojnih zavodov. Je edino določilo v pravilniku, ki se je začelo uporabljati z uveljavitvijo pravilnika in se bo uporabljalo do ureditve v kolektivni pogodbi. Vzgojni zavodi so že dalj časa opozarjali na težavo, s katero se soočajo, ko otroka oziroma mladostnika, ki je pobegnil iz vzgojnega zavoda, najdejo policisti, po njega pa v času šolskih počitnic, ponoči, v soboto in nedeljo ali na praznik oziroma dela prost dan ne morejo strokovni delavci zavoda, saj ne smejo zapustiti vzgojne skupine v zavodu.

Problematiko je preučila medresorska delovna skupina in sklenila, da se možnost odreditve pripravljenosti na domu opredeli v pravilniku, in sicer lahko ravnatelj vzgojnega zavoda odredi pripravljenost na domu največ dvema strokovnima delavcema v primeru na policiji prijavljenega bega otroka oziroma mladostnika s čustvenimi in vedenjskimi motnjami iz vzgojnega zavoda. Pripravljenost pomeni dosegljivost strokovnega delavca po telefonu ali drugih sredstvih za potrebe prihoda na delovno mesto ali na kraj, kjer je potrebno opraviti nujno delo.

Dodatne ure pouka slovenščine za učence tujce

Učenci tujci, ki se prvič  vključijo v šolo oziroma zavod v Republiki Sloveniji, imajo prvi dve leti šolanja pravico do dodatnih ur pouka slovenščine. Te ure je ministrstvo šolam oziroma zavodom dodeljevalo že doslej, prvič pa so kriteriji in merilo za dodeljevanje teh ur opredeljeni tudi v pravilniku.

Minister, pristojen za šolstvo, dvakrat na leto izda sklep za plačilo dodatnih ur pouka slovenščine za te učence.

Kriterij za dodeljevanje dodatnih ur slovenščine je število učencev tujcev. Merilo za oblikovanje skupine so trije otroci, pri čemer se skupina oblikuje tudi, če ima šola manj učencev tujcev.

V prilagojenem programu osnovne šole z enakovrednim in nižjim izobrazbenim standardom se določi 40 ur letno na skupino otrok.

V posebnem programu vzgoje in izobraževanja se število ur določi največ 30 ur letno na skupino otrok.

Za učence, ki se v tekočem šolskem letu vključijo v šolo v obdobju od aprila do junija, se zgornji kriteriji ne upoštevajo, ampak se šoli dodeli dodatnih 20 ur.

V skupine se lahko vključijo tudi učenci, ki so se pred vključitvijo v šolo ali zavod, izobraževali v tujini.

Drugo

Druge spremembe v pravilniku so redakcijske, kot je na primer pravilno poimenovanje programov, dopolnitev z novim programom (Vzgojni program v dnevni obliki usposabljanja za gibalno ovirane otroke), popravki naslovov členov in drugo. Takšen popravek je tudi črtanje navedbe v členu, ki opredeljuje osnove za sistemizacijo delovnih mest, in sicer če ima zavod oddelke vrtca, se ti štejejo kot osnova za sistemiziranje delovnega mesta svetovanega delavca. Črtanje ne pomeni, da se oddelki vrtcev ne štejejo, temveč je to zapisano že v prvem odstavku tega člena, ki pravi, da so osnova za sistemiziranje delovnih mest svetovalnega delavca, knjižničarja in računalnikarja – organizatorja informacijskih dejavnosti čisti in kombinirani oddelki v okviru šole ali zavoda, torej tudi oddelki vrtca.

Nazaj