Vprašanje:
Nekateri učitelji imajo prakso, da če učenec manjka na dan pisnega ocenjevanja znanja, mu nato učitelj da pisati pisni preizkus takrat, ko učenec pride v šolo in pove, da je pripravljen na ocenjevanje. Ali je takšno naknadno pisno ocenjevanje učenca v skladu s Pravilnikom o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev v osnovni šoli? Pod kakšnimi pogoji pa bi bilo naknadno pisanje pisnega preizkusa skladno z zakonodajo?
Odgovor:
Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev v osnovni šoli[1] predvideva ponovno ocenjevanje le v primeru, ko je pri pisnem preverjanju več kot tretjina učencev ocenjena negativno. V tem primeru mora učitelj pred ponovnim ocenjevanjem ugotoviti vzroke za neuspeh in jih analizirati skupaj z učenci ter o tem obvestiti tudi razrednika in ravnatelja. Seveda mora pri tem upoštevati še omejitve, navedene v 12. členu pravilnika.
Kar pogosto pa se dogaja, da učenec ni prisoten na dan, ko se izvaja pisno ocenjevanje znanja. Vzroka sta lahko dva; učenčeva bolezen ali pa (kar pogosto) izogibanje pisnemu ocenjevanju (še posebej v srednjih šolah). Za te primere ne daje podlage sam pravilnik. V teh primerih lahko ukrepa šola po svojih pravilih, določenih v šolskem redu.
Po navadi šole ravnajo takole:
Če je učenec na dan pisnega ocenjevanja znanja odsoten, učitelj določi datum, kdaj bo učenec naknadno pisal nalogo. Pri določitvi datuma naknadnega pisnega ocenjevanja znanja se šteje, da je bil učenec o datumu obveščen takrat kot vsi njegovi sošolci – torej najmanj 5 delovnih dni pred rednim pisnim ocenjevanjem znanja. Učni sklop naknadnega pisnega ocenjevanja je enak ocenjevanemu učnemu sklopu rednega pisnega ocenjevanja, prav tako je enaka struktura težavnosti nalog, taksonomskih stopenj, delež minimalnih in ostalih standardov ter cilji nalog. Zaradi zagotavljanja enakosti vsem učencem striktno pazimo, da naloge pri naknadnem pisnem ocenjevanju in pisnem ocenjevanju niso enake. V kolikor se učenec namerno izogiba pisnemu/ustnemu ocenjevanju in bi to lahko pomenilo, da učitelj ne bo mogel pravočasno pridobiti ocene, ga lahko vpraša kadar koli v času prisotnosti v šoli, ne glede na urnik.
S pravili je potrebno opredeliti tudi, kako ravnati, če učenec tudi k naknadnemu ocenjevanju ne pristopi.
Ob koncu naj opozorim še na neprimerno ravnanje posameznih šol in učiteljev v primeru ocenjevanja znanja takoj po daljši odsotnosti učenca zaradi bolezni.
V nekaterih primerih se je zgodilo, da je bil otrok takoj, ko se je vrnil v šolo, vprašan (ali pisno ocenjen) določeno snov za oceno. Veljavni predpisi učencem sicer ne določajo rokov za nadomestitev zamujene učne snovi zaradi odsotnosti v primeru bolezni. Čas, ki ga otrok potrebuje za nadomestitev zamujene učne snovi, bi moral biti odvisen od dogovora med učencem in njegovimi starši ter učiteljem. Učitelj pozna otrokove sposobnosti in zmožnosti in je dolžan otroku pomagati, ne nazadnje tako, da mu zamujeno snov posebej razloži v okviru dopolnilnega pouka, ki ga je po zakonu dolžan izvajati. Zato odločitev, kdaj bo učenec, ki je dlje časa manjkal, ustno ocenjen, ali kdaj bo učitelj pisno preverjal njegovo znanje, ne bi smela biti odvisna od učitelja/ravnatelja in sklicevanja na določen predpis.
[1] Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev v osnovni šoli. Uradni list RS, št. 52/13. 13. člen.