Preprečevanje korupcije in krepitev integritete sta področji, ki sta predvsem v zadnjih letih deležni precejšnje pozornosti in tudi sistemskega urejanja. Za potrebe tega priročnika je smiselno opozoriti na naslednje predpise:
Vsi navedeni predpisi vsebujejo določbe, ki poslovodnim oziroma odgovornim osebam v tudi javnih zavodih nalagajo določene obveznosti na področju krepitve integritete in preprečevanja korupcije.
Področje preprečevanja korupcije je bilo v Republiki Sloveniji že pred sprejemom tega zakona urejeno z Zakonom o nezdružljivosti opravljanja javne funkcije s pridobitno dejavnostjo. Novi zakon pa ureja tako integriteto kot tudi preprečevanje korupcije, pri čemer pa je treba poudariti, da vsebuje tudi nekatere novosti, ki se še posebej nanašajo na javne uslužbence. Gre za vsebine, ki nalagajo javnim uslužbencem določene obveznosti, izvajanje zakona v tem delu, torej ugotavljanje izvajanja teh obveznosti, pa je tudi v pristojnosti Komisije za preprečevanje korupcije, in sicer:
Navedeni zakon je bil od uveljavitve v juniju 2010 že dvakrat spremenjen, in sicer sta bila sprejeta in uveljavljena:
Navedeni spremembi zakona sta posegli v določbe glede omejitev poslovanja, v opredelitev nekaterih pojmov, s čimer je natančneje določen obseg veljavnosti zakona, predvsem pa je pomemben del, ki se nanaša na posredovanje podatkov o premoženjskem stanju, in sicer za osebe, odgovorne za javna naročila, in za uradnike Državne revizijske komisije. Oboji morajo v skladu z zakonom podatke posredovati, vendar ti podatki niso javno dostopni.
Glede obveznosti poslovodnih oseb v javnih zavodih je uvodoma treba za razumevanje novosti zakona opozoriti na pojme, ki jih zakon opredeljuje v 4. členu, pri čemer so z vidika javnih uslužbencev in poslovodnih oseb pomembne naslednje opredelitve:
Namen zakona je krepitev delovanja pravne države tako, da določa ukrepe in metode za krepitev integritete in transparentnosti ter metode za preprečevanje korupcije in preprečevanje in odpravljanje nasprotja interesov. Upoštevaje ta namen torej zakon velja tudi za uradnike na položaju, ki imajo v okviru opravljanja svojih nalog možnosti vplivanja na določitve, in tudi za javne uslužbence, ki se pojavljajo kot odgovorne osebe v določenih postopkih javnih naročil, prav tako pa kot osebe, odgovorne za javna naročila, opredeljuje tudi druge osebe, ki sodelujejo v postopkih javnih naročil, čeprav te osebe niso zaposlene pri naročniku javnega naročila. Zakon velja za javni sektor, kot ga opredeljuje v pomenu izrazov, razen če drug zakon vprašanj, ki jih ureja ta zakon, ne določa drugače. Opozoriti je treba tudi, da ta zakon velja tudi za zasebni sektor, če tako določa.
V okviru pristojnosti Komisije za preprečevanje korupcije velja omeniti, da zakon razen priprave načelnega mnenja komisiji omogoča tudi, da če se ugotovitve iz postopka, ki ga je v okviru svojih pristojnosti v skladu z zakonom izvajala komisija, nanašajo na funkcionarja, uradnika na položaju ali drugega javnega uslužbenca ali na poslovodno osebo, te ugotovitve posreduje predstojniku organa oziroma pristojnemu organu. Navedena pristojnosti komisije je natančneje opredeljena v devetem in desetem odstavku 13. člena ZIntPK, in sicer je določeno:
(9) Kadar se ugotovitve nanašajo na funkcionarja, uradnika na položaju, javnega uslužbenca ali poslovodno osebo, komisija ugotovitve pošlje predstojniku organa oziroma organu, ki je pristojen za neposredno izvajanje nadzora nad delovanjem obravnavane osebe ali za njeno imenovanje in razrešitev. Ta mora v roku 30 dni oceniti škodljive posledice za ugled funkcije oziroma položaja ter ugled organa oziroma subjekta, v katerem obravnavana oseba deluje, uvesti nadzorne in disciplinske postopke in sprejeti ustrezne ukrepe skladno z zakonom, kodeksi ravnanja in načrtom integritete. O izvedenih ukrepih obvesti komisijo.
(10) Ne glede na prejšnji odstavek komisija v primeru, ko je ugotovljeno hujše koruptivno ravnanje funkcionarja, uradnika na položaju ali poslovodne osebe, pošlje organu, ki je pristojen za imenovanje in razrešitev obravnavanega posameznika predlog za razrešitev in o tem obvesti javnost. Pristojni organ se je o predlogu komisije za razrešitev dolžan izreči v roku 30 dni.
Glede vsebine zakona in obveznosti oziroma možnosti za ukrepanje v določenih primerih je za javne uslužbence pomemben tudi 24. člen, ki ureja možnost prijave neetičnega oziroma nezakonitega ravnanja. Zakon določa, da ima to možnost uradna oseba, če se od nje zahteva neetično ali nezakonito ravnanje oziroma je deležna pritiskov, in sicer lahko tovrstna dejanja prijavi nadrejenemu ali osebi, ki je za to pooblaščena, če pa tako ravnanje izvaja nadrejeni, pa lahko to uradna oseba prijavi neposredno Komisiji za preprečevanje korupcije. Postopek prijave in nadaljnje ravnanje Komisije za preprečevanje korupcije je določen v 24. členu:
24. člen
(prijava neetičnega oziroma nezakonitega ravnanja)
Zakon v nadaljevanju določa ukrepe za zaščito prijaviteljev, pri čemer posebej določa, da ima javni uslužbenec, če so zaradi njegove prijave nezakonitega ravnanja na Komisijo za preprečevanje korupcije nastale zanj škodljive posledice, pravico od svojega delodajalca zahtevati povračilo protipravno povzročene škode. Pri tem jim lahko komisija pomaga pri ugotavljanju vzročne zveze med škodljivimi posledicami in povračilnimi ukrepi. Če komisija ugotovi vzročno zvezo med prijavo in povračilnimi ukrepi zoper prijavitelja – javnega uslužbenca, od delodajalca zahteva, da zagotovi takojšnje prenehanje takšnega ravnanja. Če se povračilni ukrepi kljub zahtevi komisije po prenehanju nadaljujejo in je nadaljevanje dela javnega uslužbenca na njegovem delovnem mestu nemogoče, ta od svojega delodajalca zahteva premestitev na drugo enakovredno delovno mesto in o tem obvesti komisijo. Zakon določa, da mora delodajalec javnega uslužbenca najkasneje v roku 90 dni premestiti in o tem obvestiti tudi komisijo.
Zakon ureja tudi nasprotje interesov, pri čemer to poglavje velja tudi za uradne osebe, kamor so uvrščene tudi poslovodne osebe, in ne samo za funkcionarje, in sicer v 37. členu določa:
37. člen
(dolžnost izogibanja nasprotju interesov)
Zakon glede nasprotja interesov vsebuje obveznost, da mora uradna oseba, ki ob nastopu službe ali funkcije ali med njenim izvajanjem, ugotovi nasprotje interesov ali možnost, da bi do njega prišlo, o tem takoj pisno obvestiti svojega predstojnika, če predstojnika nima, pa komisijo, razen če drug zakon ne določa drugače. Uradna oseba mora tudi takoj prenehati delo v zadevi, v kateri je prišlo do nasprotja interesov, razen, če bi bilo nevarno odlašati. Predstojnik oziroma komisija morata o obstoju nasprotja interesov odločiti hitro, in sicer v roku 15 dni, in s svojo odločitvijo takoj seznaniti uradno osebo, s čimer je zagotovljeno, da je možno ustrezno ravnanje tako pri uradni osebi kot pri njenem delodajalcu.
Zakon določa tudi postopek ugotavljanja nasprotja interesov, pri čemer daje komisiji pristojnost, da v lahko, če obstaja verjetnost, da je pri uradnih ravnanjih uradnih oseb obstajalo nasprotje interesov, uvede postopek ugotavljanja dejanskega obstoja nasprotja interesov in njegovih posledic. Če komisija ugotovi nasprotje interesov, s tem seznani pristojni organ ali delodajalca in mu določi rok, v katerem jo je dolžan obvestiti o sprejetih ukrepih, s katerimi zagotovi, da do nasprotja interesov ne bo več prišlo, kar lahko pomeni tudi premestitev uradne osebe. Če pa komisija ugotovi, da je uradna oseba vedela oziroma bi morala in mogla vedeti, da obstaja nasprotje interesov, vendar je kljub temu ravnala v nasprotju z določbami o preprečevanju nasprotja interesov, o tem obvesti druge pristojne organe.
Nadaljnja pomembna obveznost za javne uslužbence, uradnike na položajih in osebe odgovorne za javna naročila se nanaša na dolžnost prijave premoženjskega stanja, kar zakon ureja v V. poglavju NADZOR NAD PREMOŽENJSKIM STANJEM. Navedena dolžnost je vsebovana v 41. členu:
41. člen
(dolžnost prijave premoženjskega stanja)
Zakon določa vse podatke o premoženjskem stanju, ki jih morajo poslovodne osebe in osebe, odgovorne za javna naročila poleg drugih zavezancev posredovati Komisiji za preprečevanje korupcije oziroma jih komisija sama pridobi iz uradnih evidenc.
Gre za naslednje podatke:
Komisija primerja podatke in če ugotovi neskladje, lahko zahteva od zavezanca, da priloži tudi ustrezna dokazila. Zakon določa tudi dolžnost sporočanja sprememb premoženjskega stanja, in sicer mora zavezanec določene spremembe, ki jih izrecno navaja zakon, sporočati komisiji do 31. januarja tekočega leta za preteklo leto. Komisija pa lahko tudi kadar koli zahteva od zavezanca, da ji predloži določene podatke.
Zakon ureja tudi situacijo, ko je na podlagi primerjave podatkov, ki jih je zavezanec predložil komisiji, z dejanskim stanjem mogoče utemeljeno sklepati, da zavezanec svoje premoženje oziroma dohodke prenaša na družinske člane, da bi se tako izognil nadzoru, ki ga določa zakon, ki ureja integriteto in preprečevanje korupcije. V takem primeru lahko komisija od zavezanca zahteva, da v enem mesecu po prejemu zahteve komisiji predloži podatke, ki jih komisija zahteva.
Zakon določa tudi, kako komisija ukrepa, če ugotovi, da ji zavezanec ni predložil podatkov. V takem primeru komisija pozove zavezanca, da ji v roku, ki ne sme biti krajši od 15 in ne daljši od 30 dni, predloži podatke, ki jih določa zakon. Če zavezanec v določenem roku ne predloži zahtevanih podatkov, komisija odloči, da se mu plača oziroma nadomestilo plače vsak mesec po tem, ko je pretekel rok, zniža za znesek v višini deset odstotkov njegove osnovne plače, vendar največ do višine minimalne plače. Odločbo znižanju osnovne plače je dolžan izvršiti delodajalec.
Zakon prav tako določa postopke in ravnanje komisije v primerih nesorazmernega povečanja premoženja. Če komisija ugotovi, da se je premoženje zavezanca od zadnje prijave nesorazmerno povečalo glede na njegove dohodke iz opravljanja dela ali dejavnosti ali pa da vrednost njegovega dejanskega premoženja, ki je osnova za odmero davčnih obveznosti, znatno presega prijavljeno vrednost premoženjskega stanja, pozove zavezanca, da najkasneje v 15 dneh pojasni način povečanja premoženja. Če zavezanec ne pojasni načina povečanja premoženja, komisija o tem obvesti pristojni organ, pri katerem zavezanec opravlja delo, v primeru suma storitve drugih kršitev pa tudi druge pristojne organe.
V zvezi z nadzorom nad premoženjskim stanjem je pomembna tudi določba zakona, ki se nanaša na javnost podatkov o premoženjskem stanju, in sicer to določa 46. člen:
46. člen
(javnost podatkov)
Zakon določa tudi obveznost oblikovati in sprejeti načrt integritete v javnem zavodu ter o tem obvestiti komisijo. Zakon resda te obveznosti izrecno ne nalaga poslovodnemu organu javnega zavoda, vendar pa odgovornost poslovodnega organa za delovanje javnega zavoda izhaja iz drugih prepisov (zakon, ki ureja zavode, zakon, ki ureja financiranje vzgoje in izobraževanja, zakon, ki ureja delovna razmerja). Zato mora poslovodni organ poskrbeti tudi za pripravo načrta integritete v skladu z določbami 47. člena zakona, ki ureja integriteto in preprečevanje korupcije. Izvajanje te obveznosti nadzoruje komisija, in sicer preverja, ali je načrt integritete sprejet in kako ga javni zavod uresničuje. Načrt integritete, ki ga mora sprejeti javni zavod, mora vsebovati zlasti naslednje podatke in vsebine:
Glede obveznosti in ravnanja v skladu z zakonom, ki ureja integriteto in preprečevanje korupcije je v zvezi s poslovodnimi osebami v javnih zavodih (ravnatelj, direktor) treba upoštevati še določbe zakona, ki določajo nezdružljivost funkcij, in sicer v 27. členu:
27. člen
(prepoved članstva in dejavnosti)
(1) Poklicni funkcionar ne sme biti član oziroma opravljati dejavnosti upravljanja, nadzora ali zastopanja v gospodarskih družbah, gospodarskih interesnih združenjih, zadrugah, javnih zavodih, javnih skladih, javnih agencijah in drugih osebah javnega ali zasebnega prava, razen v društvih, ustanovah in političnih strankah.
(2) Nepoklicni funkcionar ne sme biti član oziroma opravljati dejavnosti upravljanja, nadzora ali zastopanja v osebi javnega ali zasebnega prava iz prejšnjega odstavka, če po svoji funkciji opravlja neposredni nadzor nad njihovim delom.
(3) Prepoved iz prvega odstavka tega člena glede članstva oziroma opravljanja dejavnosti upravljanja, nadzora ali zastopanja v javnih zavodih, javnih skladih, javnih agencijah in drugih osebah javnega ali zasebnega prava, če je oseba zasebnega prava nosilec javnega pooblastila ali izvajalec javne službe, velja tudi za nepoklicne župane in podžupane, ki opravljajo funkcijo v občini, ki je s subjekti iz tega odstavka ustanoviteljsko, lastniško, nadzorstveno ali finančno povezana.
Ob neupoštevanju določb zakona lahko komisija izda opozorilo in v primeru neupoštevanja opozorila v nadaljevanju obvesti pristojne organe. Navedene določbe zakona se sicer res nanašajo na funkcionarje, vendar pa so vezane tudi na opravljanje nalog upravljanja v osebah javnega prava, zato je ustrezno, da so z njimi seznanjeni tudi poslovodni organi v javnih zavodih.
Upoštevaje navedene določbe je zakon, ki ureja integriteto in preprečevanje korupcije, prinesel določene novosti in obveznosti tudi za določene javne uslužbence v javnih zavodih, torej za osebe, odgovorne za javna naročila, in za poslovodne osebe. Glede na to, da gre za obveznosti iz zakona, za kršitev katerih so določene tudi sankcije, je te določbe treba spoštovati in komisiji posredovati z zakonom določene podatke. V poglavju o kazenskih določbah so namreč določeni prekrški za fizične osebe, ki ne ravnajo v skladu z zakonom, in sicer se z globo od 400 do 1.200 evrov kaznuje za prekršek posameznik, ki:
V zvezi z javnostjo podatkov o premoženjskem stanju je treba opozoriti, da v skladu s spremembo zakona, ki ureja integriteto in preprečevanje korupcije, iz junija 2011, posredovani podatki o premoženjskem stanju oseb, odgovornih za javna naročila, in podatki o premoženjskem stanju uradnikov Državne revizijske komisije, niso javno dostopni.