Ravnatelj se pri svojem delu ne more zanašati le na svoje strokovno znanje in osebnostne lastnosti. Pomembno je, kako obvladuje pravilno ravnanje s sodelavci v različnih okoliščinah. Stil vodenja je skupek vseh vedenj, ki jih vodja uporablja v določeni situaciji z namenom vplivanja na njihove aktivnosti. Vodja opravlja pri tem dve medsebojno prepleteni funkciji, saj obenem upravlja proces in ljudi (Treven, Srića). Prvo funkcijo opravlja z namenom uresničevanja ciljev, drugo zaradi večje motiviranosti, zadovoljstva in učinkovitosti zaposlenih. Glede na to, v kakšni meri in kako vključuje sodelavce v posamezne faze procesa ter kakšno pozornost jim bo pri tem namenjal, govorimo o določenem stilu vodenja.
Stili vodenja so način izvajanja vodstvene funkcije in vedenja vodje do zaposlenih. Izbira ustreznega stila vodenja naj zasleduje cilj, kako zaposlene čim bolj motivirati k učinkovitemu in ustvarjalnemu sodelovanju. Idealnega stila vodenja ni, je pa njegov izbor odvisen od številnih dejavnikov, kot so npr. osebnostne lastnosti vodje, medsebojni odnosi na šoli, organizacijska kultura, strokovnost in motiviranost sodelavcev, zahtevnost in zapletenost delovnih nalog ter časa, ki ga imamo na razpolago.
Stili vodenja se razlikujejo predvsem glede na dva parametra:
Tako ločimo 4 stile vodenja:
VISOKA USMERJENOST V ODNOSE |
DEMOKRATIČNO VODENJE |
PREPRIČEVALNO VODENJE |
NIZKA USMERJENOST V ODNOSE |
VODENJE Z DELEGIRANJEM |
AVTOKRATSKO VODENJE |
ODNOSI/ORGANIZIRANJE | NIZKA USMERJENOST V ORGANIZIRANJE | VISOKA USMERJENOST V ORGANIZIRANJE |
Vir: Staehle, Ohio vodstveni kvadrat, 1999
Značilnosti:
Vloga ravnatelja: avtonomno določa cilje in načina izvajanja nalog.
Avtoriteta pomeni moč, pravico presojanja in »ukazovanja«. Formalna avtoriteta vodje izhaja iz njegovega položaja. Za učinkovito vodenje pa je pomembnejša neformalna avtoriteta, ki izhaja iz njegovih osebnostnih lastnosti, karizme in strokovnosti. Neformalne avtoritete ima vodja toliko, kot mu jo zaposleni priznajo.
Vedenje ravnatelja:
Komunikacija z zaposlenimi:
Učinkovitost:
Neučinkovitost:
demotivira zaposlene z veliko znanja in izkušenj.
Značilnosti:
Vloga ravnatelja: delegira delovne naloge, ki so prilagojene sposobnostim sodelavcev.
Vedenje ravnatelja:
Učinkovitost:
Učinkovito delegiranje pa zahteva od ravnatelja:
Namen delegiranja vsekakor ni, da bi se ravnatelj izognil neprijetnim ali dolgočasnim nalogam, niti preobremenitev zaposlenih zaradi videza svoje prekomerne zaposlenosti, temveč da spodbuja sodelavce k strokovnemu napredovanju in osebnostnemu razvoju. Z uspešnim opravljanjem novih in zahtevnejših nalog postajajo bolj samostojni, odgovorni in suvereni.
Neučinkovitost:
Mnogo ravnateljev se v zvezi z delegiranjem nalog sooča s številnimi ovirami:
»Preden sodelavcu razložim potek naloge, jo opravim sam.«
»Nase se najlaže zanesem.«
»Sodelavec bo še bolj nezadovoljen, če bo dobil dodatno nalogo.«
»Vsi na šoli so preobremenjeni, dodatnega dela ne bodo zmogli.«
»To znam narediti samo jaz!«
» Enostavno nimam 'srečne roke' pri izboru ustreznega človeka za prevzem naloge.«
»Če sodelavec prvič ne naredi dobro, mu nalogo vzamem.«
Ne pozabite, da ste vodja, ne pa izvajalec vseh nalog! Vaša naloga je organizirati delo zaposlenih, da dosežete zastavljene cilje. Probleme morate razvrstiti po prioritetah in ločiti pomembno od nepomembnega.
Izhajajte vedno iz operativnih nalog, ki jih resnično morajo opraviti vaši zaposleni. Mednje sodijo tudi odpravljanje napak in reševanje problemov, za kar naj postanejo tudi odgovorni. Prepričajte se, ali so primerno usposobljeni in jim po potrebi pomagajte. Vsekakor pa jim dajte priložnost, da sami opravijo delo, za katero so plačani.
V kategoriji OBRAZCI, VZORCI, PREGLEDNICE/ORGANIZACIJA IN VODENJE ZAVODA/VODENJE IN KOMUNIKACIJA lahko najdete:
Značilnosti:
Vloga ravnatelja: spodbuja zaposlene za medsebojno sodelovanje pri odločitvah in ustvarjanju idej pri reševanju problemov.
Vedenje ravnatelja:
Učinkovitost:
Neučinkovitost:
Značilnosti:
Vloga ravnatelja: s prepričevanjem aktivira zaposlene za opravljanje nalog.
Vedenje ravnatelja:
Učinkovitost:
Neučinkovitost:
kadar so zaposleni izkušeni in samoiniciativni.
V kategoriji OBRAZCI, VZORCI, PREGLEDNICE/ORGANIZACIJA IN VODENJE ZAVODA/VODENJE IN KOMUNIKACIJA lahko najdete:
- Vprašalnik za določitev vašega stila vodenja.