Za lažje sodelovanje z mediji mora zavod, še posebej pa njen ravnatelj, ki šolo običajno zastopa v javnosti, poznati osnove novinarskega kodeksa in Zakona o medijih. V nadaljevanju navajamo najpomembnejša novinarska načela (kodeks je v celoti objavljen na spletnem naslovu http://www.razsodisce.org/razsodisce/kodeks_ns_txt.php):
Novinar je svoje napake dolžan priznati in popraviti, kar mu narekuje tudi Zakon o medijih. Ta virom, obravnavanim v prispevku, in drugim prizadetim daje možnost, da na napake opozorijo in zahtevajo popravek. Vendar je treba znati razlikovati med različnimi možnostmi odzivov na medijsko poročanje. Zakon razlikuje med naslednjimi načini:
Po zakonu imate po objavi prispevka na voljo 30 dni za oddajo zahteve po objavi odziva, medij vam mora na to odgovoriti v 24 urah. Rok, daljši od navedenega, je po Zakonu o medijih zavrnitveni razlog za objavo. Vaš odziv ne sme biti daljši od prispevka oziroma dela prispevka, na katerega se nanaša; tudi nesorazmerna dolžina odgovora je lahko vzrok, da medij objavo zavrne. Zahtevo mora oddati pooblaščena oseba, ki mora upoštevati uradno določen delovni čas medija.
V praksi se pogosto zgodi, da sodelujoči z mediji napačno dojemajo namen avtorizacije. Avtorizacija ne pomeni popravkov po želji /intervjuvanca, temveč je namenjena preverjanju informacij in pravilnosti razumevanja izjav. Intervjuji so na željo intervjuvanca lahko avtorizirani, vendar intervjuvanec vsebinsko ne sme spreminjati svojih izjav.
Avtorizirati je mogoče le lastne izjave, ne pa tudi naslova, podnaslova in uvoda – ti so izključno v domeni novinarja. Zato novinar tudi ni dolžen v avtorizacijo posredovati celotnega članka, ampak lahko pošlje le izjave osebe, ki avtorizacijo zahteva. Intervjuvanci neredko pričakujejo, da bodo v avtorizaciji lahko pripisovali in izločali po želji; zgodi se na primer, da bi neprijetno vprašanje, na katero je ravnatelj v intervjuju v živo odgovoril, radi pri avtorizaciji izbrisali. S takšnimi zahtevki boste dosegli kvečjemu nasproten učinek, kot si ga želite.
Dogaja se tudi, da si sogovornik želi »odobritev prispevka« oziroma želi preprečiti njegovo objavo. Izjave v stilu »Prepovedujem vam objavo te informacije« bodo brez učinka.
Sporočilo za javnost je temelj sporočanja informacij medijem, pogosto pa je neustrezno zastavljeno, ker oseba, ki ga sestavlja, ne pozna vsebinskih in drugih potreb novinarja. Od poznavanja teh je močno odvisno, kako dobro boste napisali sporočilo za javnost oziroma kako učinkovito bo njegovo pošiljanje.
Med najpogostejšimi napakami, ki jih pri komuniciranju z novinarji zagrešijo predstavniki organizacij, so:
Vse navedene napake se nanašajo tudi na sporočilo za javnost, ki mora biti dovolj kratko, jedrnato in zanimivo, da pritegne medij, hkrati pa dovolj informativno, da vzbudi zanimanje za temo.
Sporočilo za javnost mora biti tudi ustrezno oblikovano, da pritegne pozornost, olajša branje in poudari najpomembnejše.
S sporočilom za javnost zavod napoveduje večje dogodke, sporoča pomembne novice ali se odziva na obtožbe. Ne pretiravajte s pogostim pošiljanjem velikega števila sporočil za javnost; majhne spremembe v organizaciji ali na primer nakup novih klopi – čeprav so bile te nujno potrebne in bodo izboljšale kakovost učnega procesa – niso novica. Preden pošljete sporočilo, se vprašajte, ali bi vas podana novica zanimala kot bralca časopisa. Če je odgovor ne, ni potrebe po sporočilu za javnost.
Pri pisanju sporočila za javnost bodite pozorni na naslednje:
Sporočilo za javnost je namenjeno najširšemu krogu medijev, zato je obsežna adrema oziroma seznam prejemnikov pomemben.
Vendar pa nima smisla vseh medijev obveščati o vsem – finančnega analitika ne zanimajo šolski dosežki ali spremembe v organizaciji, ki jih narekujejo vladni ukrepi, družabnega kronista ne javni razpisi. Ne obremenjujte novinarjev s pošiljanjem pogostih sporočil po nepotrebnem.
Samo pošiljanje sporočila za javnost sicer ni dovolj za zagotovitev večjega števila objav. Za številčnost objav je treba vsaj ključne medije tudi osebno opozoriti na sporočilo. Koristno jih je poklicati, preveriti, ali so sporočilo dobili in ali potrebujejo dodatna gradiva ali izjave.
Če boste vsem medijem posredovali enako sporočilo za javnost, bodo vse objave podobne, nekaterih medijev pa zgodba sploh ne bo zanimala. Če bi spremenili osredotočenost sporočila, pa bi morda dosegli objavo. Če ponovno vzamemo primer zmage na šolskem tekmovanju – če gre za specializirano panožno revijo, jih bodo morda zanimale podrobnosti o raziskovalnem delu, medtem ko novinar splošnega časopisa teh ne potrebuje.
Zato prilagodite komuniciranje oziroma sporočilo za javnost mediju. Eden od načinov je neposredni stik z novinarjem za določeno področje; pošljete sporočilo za javnost, vendar hkrati usmerjeno in osebno razložite, zakaj je zgodba zanimiva. Številne zgodbe je mogoče obdelati z več vidikov, zato nanje glejte široko. Če vztrajate samo na sporočilu za javnost, s tem omejujete objave.
Še nekaj tehničnih opozoril:
V kategoriji OBRAZCI, VZORCI, PREGLEDNICE/ORGANIZACIJA IN VODENJE ZAVODA/VODENJE IN KOMUNIKACIJA lahko najdete: