Kartični sistem za vstop v šolske sanitarije – skladnost z varstvom osebnih podatkov

Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) so prejeli zaprosilo za mnenje glede težav za mnenje glede težav pri vzpostavitvi reda na WC-jih v osnovni šoli, kjer prihaja do vandalizma (razbijanje školjk, umivalnikov, mašenje stranišč s toaletnim papirjem, fotografiranje in podobno). Ker dežurstva učiteljev ne zagotavljajo zadostne zaščite, razmišljate o uvedbi kartičnega sistema, ki ga že uporabljate za prevzem gradiva v knjižnici in kosil. Sistem bi omogočil vstop omejenemu številu učencev glede na število straniščnih školjk, šola pa bi želela imeti nadzor nad tem, kdo in kdaj vstopi. Evidenco bi vodila pooblaščena oseba, podatki pa bi se hranili teden dni. Zanima vas, ali bi to bilo skladno z zakonodajo na področju varstva osebnih podatkov.

*******************************

IP ne vidi pravne podlage za uvedbo kartičnega sistema za vstop v šolske sanitarije. Takšen sistem bi najverjetneje pomenil nezakonito obdelavo osebnih podatkov in prevelik poseg v zasebnost otrok, saj sanitarije predstavljajo prostore z najvišjo stopnjo pričakovane zasebnosti.

IP šolam priporoča, naj za zagotavljanje varnosti in reda uporabljajo druge, manj invazivne ukrepe, ki ne vključujejo nepotrebne obdelave osebnih podatkov, kot so večja prisotnost odraslih, ozaveščanje učencev in sodelovanje s starši. Ukrepi naj spoštujejo pravice otrok ter načelo sorazmernosti in najmanjšega obsega podatkov.

O b r a z l o ž i t e v:

Uvodoma poudarjamo, da je za zakonitost obdelave osebnih podatkov odgovoren upravljavec, ki mora biti sposoben to tudi utemeljiti in dokazati. IP lahko v mnenju poda le splošna pojasnila, ne more pa izven konkretnega nadzornega postopka dokončno presojati zakonitosti posamezne obdelave. V nadaljevanju zato podajamo splošne usmeritve in pravna izhodišča, ki vam lahko pomagajo pri oblikovanju zakonite rešitve.

Vsak upravljavec mora imeti za obdelavo osebnih podatkov, torej tudi za njihovo pridobivanje in uporabo, zakonito in ustrezno pravno podlago. Po prvem odstavku 6. člena ZVOP-2 se lahko osebni podatki obdelujejo le takrat in v obsegu, kadar je to v skladu s pravnimi podlagami za obdelavo osebnih podatkov iz prvega odstavka 6. in 9. člena Splošne uredbe.

Niti Zakon o osnovni šoli (ZOsn) niti Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI) ne urejata izrecno pogojev za vstop učencev v posamezne šolske prostore, kot so sanitarije. Iz določbe 2. a člena ZOFVI pa izhaja, da se v šolah zagotovi varno in spodbudno učno okolje, kjer je prepovedano telesno kaznovanje otrok in vsakršna druga oblika nasilja nad in med otroki in neenakopravna obravnava. ZOsn v 31.a členu nadalje določa, da šola s hišnim redom določi območje šole in površine, ki sodijo v šolski prostor, poslovni čas in uradne ure, uporabo šolskega prostora in organizacijo nadzora, ukrepe za zagotavljanje varnosti, vzdrževanje reda in čistoče ter drugo.

Vendar pa IP ne vidi pravne podlage za uvedbo kartičnega sistema za vstop učencev v šolske sanitarije. Takšen sistem bi pomenil obdelavo osebnih podatkov učencev, ki jo je praktično nemogoče utemeljiti na podlagi izvrševanja zakonitih nalog javnega sektorja ali druge pravne podlage po Splošni uredbi in ZVOP-2. Poleg tega bi uvedba kartičnega sistema posegla v pričakovano najvišjo stopnjo zasebnosti otrok, saj so sanitarije prostori, kjer posamezniki, zlasti otroci, pričakujejo intimo.

Zaradi posebej občutljive narave teh prostorov in dejstva, da gre za otroke kot ranljivo skupino, IP posebej opozarja, da uvedba sistema, ki beleži, kateri učenec vstopa v sanitarije in kdaj, načeloma ni dopustna. Prav tako uvedba sistemov, ki bi omogočali sledenje gibanja učencev brez jasne in izrecne zakonske podlage, ni zakonita.

IP zato šolam priporoča, da se za zagotavljanje reda, varnosti in zaščite šolskega premoženja osredotočijo na druge, manj invazivne ukrepe, ki ne vključujejo obdelave osebnih podatkov. Takšni ukrepi lahko vključujejo večjo prisotnost učiteljev ali drugih odraslih v bližini sanitarij, ozaveščanje učencev o pravilih vedenja in varnosti, izboljšanje pravil in hišnega reda, sodelovanje s starši in drugimi deležniki pri preventivnih ukrepih in podobno.

IP posebej poudarja, da je treba varno učno okolje zagotavljati na načine, ki spoštujejo pravice otrok do zasebnosti in ne vključujejo nepotrebne obdelave njihovih osebnih podatkov. Zato poziva šole, naj pri iskanju rešitev izhajajo iz načela sorazmernosti in načela najmanjšega obsega podatkov ter vedno dajejo prednost ukrepom, ki varujejo dostojanstvo in pravice otrok.

Nazaj