Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju IP) je prejel dopis, v katerem prosilec prosi za navodila o tem, kaj bi morali zagotoviti, da bodo lahko izvajali snemanje pouka v osnovni šoli za namen kolegialnih hospitacij (t.j. proces, pri katerem učitelji obiskujejo in opazujejo potekajoč pouk svojih sodelavcev z namenom izmenjave izkušenj, strokovnega razvoja in izboljšanja kakovosti poučevanja).
***************************
Na podlagi informacij IP v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posreduje nezavezujoče mnenje v zvezi z vprašanjem.
Po mnenju IP ni pravne podlage za snemanje rednega pouka za namen kolegialnih hospitacij, saj zakon tega ne ureja. Sicer pa bi bilo snemanje v preostalem delu za namen izvajanja kolegialnih hospitacij eventualno dovoljeno zgolj v primeru, ko za takšno obdelavo osebnih podatkov zagotovijo ustrezno in zakonito drugo pravno podlago, kot je privolitev.
Poleg zagotovitve ustrezne in zakonite pravne podlage pa mora še pred začetkom snemanja poskrbeti za spoštovanje vseh načel varstva osebnih podatkov (glej 5. člen Splošne uredbe) kot tudi ostalih določb Splošne uredbe in ZVOP-2 (glej zlasti 3. poglavje – VIDEONADZOR).
Dodatno predlagajo, da upravljavec (praviloma šola) še pred izvajanjem snemanja izvede presojo učinkov v zvezi z varstvom osebnih podatkov (t.i. DPIA) v skladu s 35. členom Splošne uredbe, saj bi snemanje obveznih delov pouka lahko predstavljalo večja tveganja za pravice in svoboščine posameznikov.
O b r a z l o ž i t e v:
IP uvodoma poudarja, da konkretnega in dokončnega odgovora o zakonitosti obdelave osebnih podatkov v okviru mnenja v nobenem primeru ne more podati, saj lahko IP posamezne primere obdelave podatkov konkretno presoja zgolj v okviru inšpekcijskega ali drugega upravnega postopka. Obenem tudi opozarjamo, da IP ne nudi storitve pregleda ali vnaprejšnje odobritve različnih navodil ali drugih vrst rešitev, ki jih uvajajo posamezni upravljavci, z vidika njihove skladnosti z veljavnimi predpisi.
Uvodoma poudarjajo, da je IP v svoji praksi večkrat že podajal nezavezujoča mnenja na vprašanje zakonitosti snemanja pouka v šoli:
- mnenje št. 07121-1/2022/494 z dne 6. 5. 2022 o snemanju pouka in ocenjevanja znanja v OŠ;
- mnenje št. 0712-1/2012/3990 z dne 1. 1. 2013 o uporabi diktafona pri pouku
Za vsako obdelavo osebnih podatkov, kot velja tudi za snemanje pouka, mora upravljavec osebnih podatkov imeti ustrezno in zakonito pravno podlago. Pravne podlage za obdelavo osebnih podatkov so določene v členu 6(1) Splošne uredbe in za vas kot upravljavec iz javnega sektorja (kamor sodi osnovna šola kot javni zavod) v vašem primeru praviloma prideta v poštev:
- zakon (točka (c) člena 6(1) Splošne uredbe), kadar gre za izvajanje javne naloge (točka (e) člena 6(1) Splošne uredbe) ali
- privolitev, kadar ne gre za izvajanje javnih nalog (točka (a) člena 6(1) Splošne uredbe).
Snemanje pouka v šolah za namen kolegialnih hospitacij po vedenju IP izrecno ne ureja nobeden izmed predpisov, ki urejajo šolsko delo (niti Zakon o osnovni šoli, niti Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, niti drugi predpisi na področju šolstva itd.), v zvezi s čimer se kot edina ustrezna pravna podlaga za snemanje pouka za namen izvajanja kolegialnih hospitacij nakazuje zgolj privolitev vseh, katerih osebne podatke se obdeluje in se jih pri pouku snema.
Ob tem IP sicer poudarja že zavzeto stališče iz omenjenih mnenj zgoraj, da mora pridobljena privolitev učencev/učiteljev v snemanje med poukom izpolnjevati vse pogoje, da je ta veljavna (dokazljivost, prostovoljnost, specifičnost, nedvoumnost, izjava ali izrecno pritrdilno ravnanje, granularnost, razlikovalnost, preklicljivost, razumljivost, jasnost, dostopnost ter informiranost). Zlasti opozarjajo na element prostovoljnosti privolitve, kjer bo moral upravljavec, da bo pridobljena privolitev veljavna zagotoviti, da privolitev učencev v snemanje ni pogojena z njihovo udeležbo pri obveznem pouku kot temeljni javni nalogi šole. Glede na to, da gre pri obiskovanju pouka za pravico učencev (glej 50. člen Zakona o osnovni šoli) in s tem za izvajanje javnih nalog osnovne šole, je težko zagotoviti resnično prostovoljno privolitev učencev, če bi bilo snemanje pogojeno z udeležbo učenca pri obveznem delu pouka (t.j. pri izvajanju javnih nalog). Posledično to pomeni, da bi se snemanje za namen izvajanja kolegialnih hospitacij lahko izvedlo zgolj ob neobveznih delih izvajanja pouka (po pridobitvi veljavnih privolitev), kot so npr. razne simulacije in kadar odklonitev učenca v snemanje in s tem njegov izostanek od snemanega dela pouka ne posega v njegovo pravico do izobraževanja.
Brez zagotovitve ustrezne in zakonite pravne podlage za obdelavo osebnih podatkov snemajočih, snemanje pouka ni dopustno izvajati. Kljub zagotovitvi ustrezne in zakonite pravne podlage pa mora upravljavec vedno poskrbeti za spoštovanje vseh načel varstva osebnih podatkov s 5. člena Splošne uredbe (t.j. načela minimizacije - obdelovati čim manj osebnih podatkov, da se doseže zasledovan namen; načelo varnosti osebnih podatkov – zagotoviti ustrezne tehnične in organizacijske ukrepe za varnost posnetkov in dostopa do njih; načelo omejitve hrambe – določiti ustrezne roke hrambe, da se posnetki zbrišejo, ko ti niso več potrebni; načelo omejitve namena – torej posnetke uporabiti zgolj za zasledovan namen; načelo transparentnosti– zagotoviti snemajočim vse potrebne informacije o obdelavi in povezanih pravicah varstva osebnih podatkov itd.) ter poskrbeti za naslavljanje vseh zgoraj izpostavljenih tveganj že pred začetkom samega snemanja. V zvezi z zgoraj navedenimi pomisleki predlagajo še, da upravljavec (praviloma šola) še pred izvajanjem snemanja izvede presojo učinkov v zvezi z varstvom osebnih podatkov (t.i. DPIA) v skladu s 35. členom Splošne uredbe, saj bi snemanje obveznih delov pouka lahko predstavljalo večja tveganja za pravice in svoboščine posameznikov.
Izbira ustrezne pravne podlage za obdelavo osebnih podatkov, upoštevajoč konkretne okoliščine in namen obdelave je izključno obveznost upravljavca, ki za zakonito obdelavo osebnih podatkov tudi odgovarja. Mnenje IP v tem delu ni zavezujoče in ne predstavlja končne odločitve o konkretnem vprašanju, saj pri postopku podaje mnenja ne posedujejo z vsemi informacijami o konkretnem primeru. Konkretno presojo bi IP namreč lahko opravil zgolj in izključno v nadzornem oz. drugem upravnem postopku.
Celotno mnenje je na voljo TUKAJ.