Finančno opismenjevanje mladih revije Moje finance

21. 8. 2015

V finančnem opismenjevanju mladih revije Moje finance že 90 šol

Revija Moje finance je leta 2011 v sodelovanju s tržno raziskovalno hišo Ipsos naredila raziskavo finančne pismenosti v Sloveniji. V njej ugotavljamo, da je finančna pismenost v Sloveniji žal na zelo nizki ravni, le za šolsko oceno zadostno 2. Še bolj zaskrbljujoče je znanje med mladimi do starosti 30. leta. Ravno v obdobju, ko se ti ljudje osamosvajajo in sprejemajo pomembne finančne odločitve, ki jih lahko zaznamujejo za celo življenje; denimo najetje dolgoročnega stanovanjskega posojila in podobno.

Po drugi strani pa tudi Nacionalni program finančnega izobraževanja iz leta 2010 ugotavlja podobno, da je finančna pismenost v Sloveniji na nizki ravni in da je treba sprejeti nekatere ukrepe, ki jo bodo v prihodnje izboljšali. Toda na državni ravni se doslej v tej smeri ni veliko naredilo. V šolah je le malo tematik, ki bi pripomogle k temu, da bi bili mladi bolj finančno pismeni. Zaradi nizke finančne pismenosti staršev, ki prav tako nimajo ustreznega znanja, ki bi ga lahko predajali naprej svojim otrokom, pa vse skupaj spominja na začarani krog.

Toda na reviji Moje finance smo se odločili, da ta krog prekinemo. Z izkušnjami in znanjem, ki smo si jih pridobili kot neodvisna in vodilna revija za upravljanje osebnega premoženja v Sloveniji, želimo to stanje izboljšati. Zaradi tega smo že leta 2013 začeli  program finančnega opismenjevanja mladih v osnovnih in srednjih šolah. Kako smo začeli?

K sodelovanju smo najprej povabili ugledne strokovnjake, ambasadorje projekta finančnega opismenjevanja mladih. Tako smo se povezali z izkušenimi in neodvisnimi osebnimi finančnimi svetovalci Mitjem Vezoviškom, Samom Lubejem, Tino Puncer in kadrovsko strokovnjakinjo Lauro Smrekar ter skupaj pripravili Priročnik za učitelje finančnega opismenjevanja mladih. Vsebine 22 poglavij priročnika smo določili na podlagi naših skupnih izkušenj iz prakse, kar opažamo, da ljudje pri upravljanju denarja ne poznajo, pa bi morali poznati oziroma se to naučiti že v mladosti, da bodo lahko potem v življenju pri upravljanju svojega osebnega premoženja samozavestni in ustrezno izobraženi. Dodali pa smo tudi nekaj vsebin, ki so jih mladi izbrali sami v anketi med več kot 400 mladimi, ki smo jo izvedli v letu 2013.

Skupek obojega je torej Priročnik za učitelje, ki je osnova za nadaljnje izobraževanje mladih. Naj navedemo nekaj tematik iz priročnika: kako mesec preživeti z žepnino, ko 18. leta bi rad privarčeval za avto, v kateri banki varčevati, da bo to zame najbolj ugodno, kateri poklic je zame najbolj primeren, kako lahko pridobim štipendijo za študij v tujini, s katerimi opravili lahko zaslužim pet evrov na uro, med počitnicami bi rad delal v tujini, kakšno zavarovanje je zame najprimernejše, kako ločiti dobre dolgove od slabih, zakaj ne potrebujem kreditne kartice, zakaj moram plačevati davke, kako odprem svoje podjetje, … (kazalo je v prilogi)

Potem ko smo pripravili priročnik, smo k sodelovanju povabili vse osnovne in srednje šole v Sloveniji. Na naše veliko in pozitivno presenečenje se je že prvo leto odzvalo več kot 60 šol in okoli 120 učiteljev iz celotne Slovenije. Približno polovica je bilo osnovnih, polovica pa srednjih šol. Vse, ki so se odzvali, smo povabili na štiri izobraževanja učiteljev, kjer so strokovnjaki – pisci priročnika – predstavili svoja poglavja iz priročnika. Začeli smo torej izobraževati učitelje, ti pa potem v svojih šolah naprej izobražujejo mlade na krožkih Mladi in denar. Naše mnenje namreč je, da so učitelji edini pristojni in da imajo edini ustrezna pedagoška znanja za poučevanje mladih. Zato pa je priročnik pisan tako, da daje učiteljem natančna navodila, kaj mlade izobraževati, vse z namenom, da bo učiteljem, ki se tudi še privajajo na tovrstne tematike, lažje učiti.

Po končanem izobraževanju so učitelji na svojih šolah septembra 2014 začeli krožke Mladi in denar, nekatere šole pa so se odločile, da pridobljeno znanje uporabijo tudi pri drugih predmetih. Učna snov krožka Mladi in denar je namenjena mladim v starosti od 13 do 19 let, kar pomeni osnovnošolcem 7., 8. in 9. razreda in vsem srednješolcem. Že prvo leto se je v krožke po podatkih sodelujočih šol vključilo okoli 500 mladih. Mladi so se ob koncu krožka, maja 2015, pomerili tudi v prvem vseslovenskem tekmovanju iz finančne pismenosti. Na tekmovanje v Ljubljano je prišlo 51 tekmovalcev iz 17 šol. Prejeli so zlata, srebrna in bronasta priznanja iz finančne pismenosti, ekipno tekmovanje treh tekmovalcev iz vsake šole pa je dalo tudi Naj šolo in Naj učitelja krožka Mladi in denar.

Seveda pa smo izobraževanje nadaljevali tudi letos, z drugo generacijo šol in učiteljev. V šolskem letu 2014/2015 smo k sodelovanju namreč povabili nove šole in učitelje. Tokrat se je odzvalo 30 šol s približno 50 učitelji, ki so šli skozi enak proces štirih popoldanskih izobraževanj kot prva generacija šol. Oboji bodo tako septembra začeli krožke Mladi in denar, kar pomeni, da se bo program finančnega opismenjevanja izvajal že na okoli 90 šolah po Sloveniji.

Tovrstno dejavnost pa spremljajo tudi druge aktivnosti, povezane s krožkom. Vseskozi so mentorjem za strokovno pomoč na voljo vsi ambasadorji projekta in revija Moje finance, ki jih lahko kadar koli prosijo za strokovno pomoč. V reviji podporo vsebini iz priročnika vseskozi daje redna mesečna priloga Mladi in denar, kjer obravnavamo tematike iz priročnika, ki pa jih aktualiziramo in oplemenitimo s konkretnimi primeri in izkušnjami mladih. Poleg tega smo v podporo projektu finančnega opismenjevanja mladih razvili spletno stran za mlade, učitelje in starše (www.mladi-denar.si). Aktivnosti se odvijajo tudi na Facebooku, kjer je zaprta skupina za mentorje krožka, ki si lahko tam izmenjujejo izkušnje, prosojnice za krožke in še kaj (https://www.facebook.com/groups/mentorji/). Za mlade smo pripravili tudi posebno Facebook spletno stran FB Mladi in denar (https://www.facebook.com/kuldenar?ref=hl). Tematike iz priročnika pa v sklopu projekta obravnavajo tudi v reviji Cool, ki ima 60.000 mladih bralcev.

Nova izobraževanja učiteljev predvidevamo tudi za šolsko leto 2015/2016. Že sedaj se lahko zainteresirane šole prijavijo na elektronski naslov: Damjana.Petelinkar@finance.si. Rok za prijavo k projektu je 30. oktober 2015. Začetek izobraževanj učiteljev pa bo predvidoma januarja 2016.

Šola oziroma učitelj ob vključitvi v projekt prejme strokovni priročnik za učitelje kot temeljno gradivo za poučevanje finančnega opismenjevanja mladih (vsebina priročnika je v priponki). Deležen je najmanj štirih izobraževalnih srečanj, delavnic, ki jih bodo vodili finančni in kadrovski strokovnjaki.

Ima redni dostop do podpore svetovalcev in možnost povezovanja in izmenjave primerov dobre prakse med sodelujočimi šolami in učitelji. Prejme pa tudi izvod revije Moje finance na vsaki delavnici posebej.

In kaj učenci, učitelji in šola pridobijo s krožkom Mladi in denar? Učenci in dijaki se bodo seznanili z osnovami gospodarnega upravljanja denarja, postali finančno bolj pismeni in s tem bolj samozavestni ter znali sprejemali ustrezne finančne odločitve. Učitelji bodo tudi sami pridobili kakovostno znanje s področja upravljanja osebnega premoženja. Šola bo z izvajanjem krožka postala zanimivejša in s tem dosegla določeno konkurenčno prednost pred drugimi šolami, kjer se krožek ne izvaja.

Vabljeni, da se pridružite šolam, ki želijo mladim dati nekaj več.

Obrazci, vzorci, preglednice

V kategoriji OBRAZCI, VZORCI, PREGLEDNICE/IZ PRAKSE V PRAKSO lahko najdete:
- Izjave učiteljev o krožku
- Kazalo priročnika Finančno opismenjevanje mladih
- Avtorji priročnika Finančno opismenjevanje mladih

{phocadownload view=category|id=4|target=s}

 

Nazaj